Prawidłowe rozliczenie podatku VAT wiąże się z licznymi obowiązkami i z koniecznością znajomości przepisów dotyczących VAT.
Do podstawowych obowiązku podatnika VAT należy:
- Prawidłowe udokumentowanie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT – czyli poprawne wystawianie faktur, prowadzenie ewidencji sprzedaży czy ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej w sposób zgodny z przepisami.
- Sprawdzanie poprawności otrzymanych faktur zakupowych pod względem prawidłowości zawartych w fakturze danych firmowych, daty sprzedaży, warunków i terminów płatności, przedmiotu sprzedaży i jego zgodności z rzeczywistym zakupem, prawidłowości wykazanej stawki VAT i kwot widniejących na dokumencie.
- Sporządzanie elektronicznych rejestrów sprzedaży i rejestrów zakupów zgodnie z przepisami – które są podstawą do wykazania odpowiednich sum w deklaracjach VAT.
- Prawidłowe sporządzenie deklaracji VAT i terminowe ich wysłanie do urzędu skarbowego.
- Sporządzanie na podstawie rejestrów VAT Jednolitych Plików Kontrolnych JPK i terminowe ich wysłanie do Ministerstwa Finansów.